Home Despre noi Presa Proiecte Achizitii Contact English Romana

IES este un program al FDSC initiat si dezvoltat in cadrul proiectului "PROMETEUS – Promovarea economiei sociale in Romania prin cercetare, educatie si formare profesionala la standarde europene”.

Catalogul societatii civile

Baza de date este disponibila pe portalul StiriONG.ro, o resursa constanta de informatii si stiri de actualitate, atat pentru mediul asociativ, cat si pentru mediul business, donatori, cetateni. 

ONGFest este cel mai de anvergura eveniment al sectorului neguvernamental din Romania, un promotor al participarii publice, al comportamentului filantropic si voluntar, dar si o oportunitate de a aduce anual ONG-urile in atentia cetatenilor si a publicului larg.

Totul la puterea ONG

 

Definitiile cu care operam:

Politicile publice sunt actiunile realizate de catre Guvern (la nivel central sau prin reprezentanti la nivel local) ca raspuns la problemele care apar dinspre societate. Vorbim despre politici publice atunci când autoritatea publica, centrala sau locala, incearca cu ajutorul unui program de actiune coordonat sa modifice mediul economic, social, cultural al actorilor sociali. La nivel national, politicile publice pot sa apara dinspre oricare dintre institutiile majore ale Statului (Parlament, Presedintie, Guvern – la nivel central sau prin reprezentanti la nivel local). (Profesor Mihaela Lambru, Universitatea Bucuresti, Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala)

Prin Advocacy intelegem sustinerea si promovarea unei idei sau a unei cauze. Advocacy este ansamblul activitatilor desfasurate de catre FDSC pentru a influenta deciziile ce privesc politicile publice din domeniile de interes pentru sectorul neguvernamental.

Lobby-ul este o forma specifica de advocacy. In prezent, acest termen este raspandit in toata lumea si semnifica practica prin care un anumit grup de interese (sau chiar o anumita persoana) incearca sa determine un reprezentat al unei institutii publice sa adopte o pozitie sau sa ia o decizie care sa serveasca interesele respectivului grup.

Cum ia nastere o lege!

Procedura legislativa reprezinta procesul ce cuprinde elaborarea si adoptarea legiilor. Conform art. 74 din Constitutie, au competenta de a formula initiative legislative: Guvernul, deputatii, senatorii sau un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Cetatenii ce isi manifesta dreptul  la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi” in sprijinul acestei initiative. Reprezinta exceptie prevedere conform careia cetatenii nu pot avea o initiativa legislativa cu privire la problemele fiscale, cele cu caracter international, amnistia si gratierea. Guvernul initieaza proiecte de lege, iar ceilalti initiatori propuneri legislative.

Legea nr. 24/2000 reglementeaza regulile de tehnica legislativa pentru intocmirea si depunerea initiativelor legislative. Procedura legislativa implica urmatorii pasi:  

  • Senatorii si deputatii pot exercita acest drept prin depunerea initiativei legislative, alaturi de expunerea de motive, presedintelui Camerei Parlamentului.
  • Prima camera sesizata este cea de reflectie si apoi cea de decizie. Camera Deputatilor este camera decizionala de drept comun. Astfel, in toate cazurile in care Constitutia nu prevede, in mod expres ca decizionala competenta Senatului, aceasta apartine Camerei Deputatilor.
  • In cazul in care camera de reflectie nu adopta in termenul prevazut de lege initiativa legislativa, aceasta se aproba prin procedura tacita.
  • In cadrul ambelor Camere functioneaza comisii permanente al caror rol este sa supuna spre dezbatere initiativele legislative si sa realizeze un raport ce este inaintat plenului Camerei.
  • Dupa primirea rapoartelor de la comisia de fond si de la comisiile de specialitate, initiativa se inscrie pe ordinea de zi a plenului camerei, urmand a fi: adoptata, adoptata cu amendamente, retrimisa catre comisia de specialitate sau respinsa. 

 

De ce avem nevoie de campanii de Advocacy?

Cel mai adesea, pentru a rezolva o problema sau a schimba ceva la nivelul unei comunitati, nu este suficienta o simpla actiune, ci organizatiile sunt puse in situatia de a desfasura campanii planificate in amanunt si curprinzind diferite tehnici, pentru a-si atinge obiectivele.

In cazul in care campania reuseste, organizatia are câstiguri imense de pe urma acestui succes. Pe lânga faptul ca acest lucru inseamna rezolvarea problemei cu care se confruntau membri sau beneficiarii ei, un astfel de succes sporeste prestigiul si credibilitatea organizatiei in fata publicului si al autoritatilor. Dincolo de acest aspect, in ceea ce priveste resursele, exista atât resurse care se consuma in campanie, insa exista si altele care se multiplica: resurse umane, relatii cu alte organizatii, relatii cu autoritati, etc.

Pasi ce pot fi urmati in cadrul unei campanii de advocacy

  • Formularea clara a scopului si obiectivelor campaniei
  • Comunicarea externa prin mesaje clare, ce contin cuvinte cheie
  • Definirea punctelor tari si a punctelor slabe
  • Comunicarea valorilor ce sunt sustinute de campanie
  • Identificarea partilor interesate si a pasiilor ce vor fi urmati

Initiative de advocacy in derulare:

Un nou pachet legislativ in domeniul achizitiilor publice

Spune “NU” Legii Antreprenorului Social – campanie initiate de FDSC si IES

Finantarea serviciilor sociale din Romania

Reglementarea Economiei Sociale in Romania


Home Despre FDSC Presa Proiecte Achizitii Contact